Update Cambodja - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Dewi Kleeman - WaarBenJij.nu Update Cambodja - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Dewi Kleeman - WaarBenJij.nu

Update Cambodja

Door: Dewi

Blijf op de hoogte en volg Dewi

25 Maart 2014 | Cambodja, Khett Siem Reab

Verder met Combodja.

In Phnom Penh 1 nachtje verbleven en de volgende dag gelijk doorgereisd naar Sihanoukville. Een leuk plaatsje aan de kust. We zijn niet naar het stadje zelf gegaan maar naar Otres beach. Een hippie oord vond ik het een beetje maar zoo relaxed. We wilden hier naar toe om onze 10 jaar samen aan het strand te vieren en dat was goed gelukt. Lekker overal BBQ-en op het strand en de zonsondergang zien.
Nog een snorkeltour gedaan naar drie eilanden waarvan 1 een eiland was waar we een paar uur hebben gechilled. We hebben een dagje een scooter gehuurd en het plaatjes en de kust bekeken.
De terug weg werden we alleen aangehouden door de politie en moesten we 50 dollar betalen omdat we geen Cambodiaans rijbewijs hadden.
We stonden daar met nog meer toeristen en het blijkt dat toeristen 5 dollar betalen en de lokalen zelf 1 dollar betalen als je door zo'n politie post wordt aangehouden. De politie vraagt het maar heeft eigenlijk geen rechten en kunnen je ook niet meenemen of arresteren als je het niet doet. Ze waren bezig met andere toeristen en Bart en ik zijn weggereden en werden daarna weer aangehouden als je zegt dat je betaald heb mag je blijkbaar weg en zijn toen alle posten gaan vermijden en waren blij dat we weer terug waren bij de bungalow.

Terug naar Phnom Penh.
Na heerlijk relaxen aan het strand dachten we klaar te zijn voor de geschiedenis van Cambodja met de bekende killingfields en S21 gevangenis. Je kan er nooit klaar voor zijn om de gruwelijkheden te weten te komen. We gingen met een tuk tuk naar de beruchte killingfields van de Rode Khmer, een van de zovele die er zijn (ong 300 die bekend zijn), weg van de drukte en diep in de jungle. Deze plek was vroeger een Chineze begraafplaats, is een herdenking geworden voor de Cambodianen.
We hadden een headset en gingen stap voor stap de killingfields over met de verhalen die daar ter plaatsen afspeelde. Alle grote putten van de massagraven waren zichtbaar en er waren zelfs nog massagraven waar je naast stond die de mensen niet zullen opgraven of aanzitten om de doden niet te storen maar te laten rusten. Ik zal er niet teveel over vertellen en op detail ingaan want daar krijg je nachtmerries van. De kleding van de mensen lagen nog beetje bij beetje verspreid en af en toe stond je nog op botten die door de regen naar boven blijven komen.

Daarna zijn we naar de S21 gevangenis gegaan wat vroeger een school was. Door de Rode Khmer werd dit gebouw gebruikt als gevangenis. De klaslokalen werden martelkamers en verhoorkamers.
Hier zal ik ook niet teveel op inwijden, maar de bloedvlekken zag je nog in de tegels van de kamertjes. In deze beruchte gevangenis hebben 7 mensen het overleeft. 7 mannen. 1 van die mannen was daar aanwezig om aan alle mensen die het wilde zijn verhaal te vertellen. Ik heb zijn boek gekocht om gelijk het projecht van de andere slachtoffers te steunen en te weten wat deze man heeft meegemaakt en hoe hij het heeft overleeft.
Het meest bijzondere aan de ontmoeting met die man was dat hij heel nederig en opgewekt de mensen begroeten en aansprak.

We zouden die dag ook nog naar het Royal palace gaan, maar Bart was misselijk en voelde zich niet lekker en ik had er ook niet meer veel trek in. Dit was iets voor de volgende dag.

Volgende halte is Siem Reap. Even weer een dagje rust van de hitte die af en toe teveel wordt. Bart zijn buik wil het eten hier nog niet echt accepteren. Hopelijk komt dat goed. Ik voel me in ieder geval weer fit. Kan ik voor hem zorgen ;). Morgen Ankor Wat. Dit is heel groot dus gaan we er twee dagen over doen. Daarna ons volgende avontuur in een nieuw land, Thailand!

Knuffels Dee en Bart.

• 25 Maart 2014 - 20:28

Sandra, Peter En Gino:

Hey Dewi en Bart,

Ja ten eerste natuurlijk van Harte Gefeliciteerd met jullie 10-jarige relatie. Wat gaat de tijd snel hé!
    Fijn dat jullie het daar zo mooi konden vieren.
    Jullie maken wat mee zeg. Naast mooie, indrukwekkende dingen kom je in een wereld van harde realiteit en helaas corruptie. Gelukkig dat jullie het veilig hebben kunnen doorlopen.
    En hopelijk wordt Bart een stuk fitter. Fijn dat jij, Dewi het in ieder geval bent!
    Oh en straks Thailand, dat zal een mooie hereniging worden. We zijn heel blij voor jullie, dat dat straks gaat gebeuren. Het is toch een lange tijd ver van huis en ondanks al het mooie, dat jullie meemaken, zal het gemis er vast en zeker zijn. Dus wij genieten met jullie mee, ook al zitten wij hier.....

Heel veel liefs van ons 3-tjesXXX

• 29 Maart 2014 - 11:17

Jerely:

Hey wereldreizigers,

Het houd maar niet op met de mooie verhalen. Alles al gezien en meegemaakt. Van de mooiste dingen, rustig en relaxed, maar ook de inzichten in complexe culturen, die deze landen kenmerken. Het gaat wel snel he! Ongeveer op de helft en het bezoek van de Fam. Al aanstaande.

Met mij gaat het ook de goede kant op. Lekker rustig aan, vanaf de bank jullie avonturen mee te lezen.

Liefs en groetjes Jerely

• 04 April 2014 - 19:45

Mark & Louise:

Ha die Bart en Dewi,

Leuk om via jullie reisverslagen een idee te krijgen van wat jullie allemaal zien en meemaken. Niet altijd even prettig maar het hoort er wel bij als je een land als Cambodja bezoekt. Jullie hebben pas jullie 10-jarig samenzijn gevierd, gefeliciteerd nog. Bart is morgen ook jarig. Alvast van harte. Gaan jullie dat nog ergens vieren? We hopen dat jullie reis jullie nog veel moois zal brengen en zijn erg benieuwd naar de verhalen. Geniet er nog van!!

Hartelijk groeten van

Mark & Louise en kids

• 10 April 2014 - 10:46

Imke:

allereerst bart nog gefeliciteerd met je verjaardag. het zal vast een onvergetelijke dag zijn geworden in zn mooi land, en ik hoop ok dat je je weer beter voelt... ik lees nu het verhaal van cambodja maar volgens mij zitten jullie alweer even in thailand met de rest van de familie die al het goed is afgelopen week is overgevlogen, gniet ervan met zn alle....

het zijn heftige maar mooi verhalen, wat maken jullie een hoop mee en doen en zien jullie veel. ik ben erg benieuwd naar de foto's. ik hoop dat er dit keer wel een fotoboek komt hahaha... geniet ervan en ik lees graag jullie avonturen over thailand.

geniet ze.....

xxx imk